Saturday, 14 June 2014

HUKUM SOLAT JUMAAT

Firman Allah s.w.t. :
                “ Hai orang-orang beriman , apabila diesrukan kamu mendirikan sembahyang Jumaat , maka hendaklah kamu berjalan pergi kepada mengingati Allah dan hendaklah kamu meninggalkan perniagaan kamu . Yang demikian itu baik buat kamu jika kamu mengetahui .”
                                                                                                                                (Surah Al-Jumaat:9)

Tariq bin Sihab memberitakan : Bahawa telah bersabda Rasulullah s.a.w. , “Jumaat itu hak yang wajib atas tiap-tiap orang Islam dalam berjemaah , kecuali empat orang iaitu budak yang dimiliki (hamba) , wanita , anak kecil dan orang yang sakit .”
                                                                                                                                (Riwayat Abu Daud)



                Kata Abu Daud , Tariq bin Sihab ada melihat Nabi s.a.w. tetapi tidak mendengar apa-apa . Menurut pendapat Al-Khatabi , sanad hadith ini tidak kuat kerana Tariq tidak sah mendengar apa-apa dari Nabi s.a.w. Maksud hadith ini ialah Jumaat itu tidak diwajibkan atas budak (hamba),wanita , anak kecil dan orang sakit .

                Kata An-Nawawi : Menurut pendapat ulama Syafieyah , bahawa orang yang tidak lazimkan Dzohor tidak lazimkan Jumaat ; barangsiapa dilazimkan Dzohor , maka dilazimkan Dzohor maka dilazimkan Jumaat , kecuali orang-orang diberikan uzur , iaitu orang musafir , hamba dan orang sakit . Mengenai wanita , para ulama muafakat menentukan bahawa wanita tidak diberatkan Jumaat , tetapi jika mereka hadir dan mengerjakan sembahyang Jumaat dibolehkan , iaitu tidak diberatkan lagi mengerjakan sembahyang Dzohor .

                Mengenai wanita , seluruh ulama menetapkan tiada wajib . Dalam pada itu jika mereka hadir ke masjid dan mengerjakan Jumaat , tiadalah diberatkan lagi mengerjakan sembahyang Dzohor . Demikian menurut pendapat Ibnu Munzir .

                Mengenai hadith Tariq , Jumaat tidak wajib bagi empat orang , harus difahamkan maksud hadith ini ialah tiada wajib menghadiri ‘Jamaah Jumaat’ bagi budak (hamba,melayan tuannya) , anak kecil (belum cukup umur) , orang sakit (kesukaran menghadirinya) dan wanita (membuat urusan rumah-tangga) .

                Suatu hadith yang tegas yang menyatakan bahawa yang diwajibkan atas budak (hamba) , wanita , orang sakit , pada hari Jumaat mengerjakan Dzohor tidak diperoleh sama-sekali .

PENDAPAT PARA FUQAHA

                Kata An-Nawawi , mazhab kami tidak mewajibkan Jumaat atas orang musafir . Kata An-Nasai  , jika kedengaran azan oleh para musafir wajib juga mereka menghadirinya .

                Kata ulama Syafieyah : Disukai para musafir menghadiri persidangan Jumaat , untuk melepaskan diri dari perselisihan faham . Kata sahabat-sahabatnya , disukai demikian bagi anak-anak dan para khunsa (pondan).

                Jamhur ulama berkata : Tidak ada Jumaat atas para budak dan setengahnya pula menyatakan wajib atas hamba , kecuali jika dilarang oleh tuannya pergi ke masjid . Kata Qatadah dan Auzai wajib Jumaat atas budak yang membayar upah kepada tuannya .

                Kata An-Nawawi pula : Tidak wajib Jumaat atas mereka yang bermukim dan tidak dapat mendengar seruan azan ke tempatnya . Seterusnya beliau berkata , segala uzur yang menggugurkan Jumaat , iaitu tugas pergi Jumaat , menggugurkan pula tugas pergi ke jamaah Jumaat .

                Kata Ibnu Hazam : Bersamaan urusan wajib mendirikan Jumaat dengan berjemaah , walaupun hanya dua orang ; antara dua orang musafir , para mukim , para hukuman yang dipenjara ; dan boleh dikerjakan di desa-desa kecil atau besar baik ada disitu kepala Negara ataupun tidak . Dan boleh dikerjakan Jumaat dalam dua masjid di satu desa .

KATA MUKTAMAD

                Setelah kita periksa dalam masalah ini intisarinya ada tiga rupa pendapat :
1)      Jumaat itu fardhu dengan syarat sahnya dengan berjamaah , di desa atau di kota . Berkenaan Jamaah Jumaat di kota , para fuqaha mensyaratkan dihadiri oleh ketua negara atau dengan keizinannya dan dengan bilangan yang tertentu iaitu 40 orang seperti pendapat ‘Jadid Asy-Syafie’.

2)      Jumaat itu difardhukan dan disyaratkan sahnya dengan berjamaah , walaupun dua orang dan boleh di mana sahaja dikerjakan , tidak perlu di kampung atau di mana-mana ; dirumah beserta isteri atau kawan-kawan . Tentang khutbah jika disukai dikerjakan , jika tidak ditinggalkan sahaja.

3)       Jumaat itu difardhukan atas tiap-tiap mukallaf . Jamaah bukanlah syarat sahnya , hanya kewajipan menghadiri jamaah yang didirikan di bawah pimpinan (qadhi) oleh kaum lelaki mukim (menetap) dan tiada jauh dari masjid .


                Jika kita perhatikan hadith yang dikemukakan oleh golongan yang tidak mewajibkan Jumaat atas
kaum wanita , budak , musafir , orang sakit dan orang dalam ketakutan (dalam masa genting) , dapatlah kita mengambil kesimpulan bahawa yang tidak diwajibkan itu bukan sembahyang Jumaat , hanya menghadiri persidangan jamaah Jumaat , yang didirikan di masjid Jamek .

                Sekiranya tidak diwajibkan atas wanita , musafir , orang sakit dan budak bersembahyang Jumaat , bukan menghadirinya , tentulah mereka tidak diperkenankan mengerjakan sembahyang Jumaat dan meninggalkan Dzohor sekali . Padahal semua ulama menetapkan bahawa jika orang-orang yang tersebut itu mengerjakan Jumaat tidaklah lagi mereka dituntut supaya mengerjakan Dzohor . Oleh kerana yang demikian keyakinan kita dari titik-titik yang terakhir ialah :

                i ) Bahawa Jumaat diwajibkan atas setiap mukallaf .
                ii ) Bahawa menghadiri jamaah ke masjid Jamek atas para empat macam orang itu tidak                      diwajibkan .

                Tegasnya , dimaksudkan oleh segala hadith-hadith yang dapat difahamkan ketiadaan wajib Jumaat , ialah ketiadaan wajib menghadiri jamaah ke masjid , bukan ketiadaan wajib dengan erti harus dikerjakan Dzohor .

No comments:

Post a Comment