Saturday, 14 June 2014

HUKUM MENGERJAKAN SOLAT JUMAAT SEBELUM TERGELINCIR MATAHARI

             Anas memberitakan : Adalah Nabi s.a.w. mengerjakan sembahyang Jumaat di ketika condong matahari .
                                                                                                (Riwayat Ahmad , Bukhari , Abu Daud dan Tarmidzi)


            Salamah Ibnu Aqwa’ memberitakan : Adalah kami bersembahyang Jumaatbeserta Rasulullah s.a.w. apabila telah tergelincir matahari kemudian kami kembali mencari bayangan .
                                                                                                (Riwayat Bukhari dan Muslim)


              Jabir memberitakan : Bahawasanya Nabi s.a.w. bersembahyang Jumaat , sesudah sembahyang barulah kami pergi kepada unta-unta kami untuk membawanya ke tempat-tempat perlindungan di ketika tergelincir matahari . (unta-unta yang digunakan buat penyiraman)
                                                                                                (Riwayat Ahmad , Muslim dan An-Nasai)



                Hadith pertama menyatakan , bahawa Nabi selalu mengerjakan sembahyang Jumaat sesudah tergelincir matahari . Hadith kedua menyatakan , bahawa mereka bersembahyang di awal waktu dan barulah terdapat sedikit bayangan sesudah mereka bersembahyang . Ini memberi pengertian bahawa sembahyang Jumaat itu dilakukan sebelum tergelincir matahari .

                Hadith ketiga menyatakan , bahawa Nabi mengerjakan sembahyang Jumaat sebelum tergelincir matahari . Para sahabat pergi melindungi unta-unta mereka di kala tergelincir matahari .


PENDAPAT PARA FUQAHA

                Kata Ibnu Qudamah : Disukai kita mendirikan Jumaat sesudah tergelincir matahari , mengingat pada hadith Salamah dan Anas . Juga untuk melepaskan diri dari perselisihan ulama . Seluruh ulama bermuafakat bahawa waktu Jumaat itu sesudah tergelincir matahari . Mereka berselisihan tentang disukai kita mengerjakan Jumaat sesudah tergelincir matahari . Antara musim panas dan hujan , Nabi s.a.w. mengerjakan juga sesudah tergelincir matahari .

                Asy-Syafie berkata : Telah bersembahyang Nabi s.a.w. Abu Bakar , Umar dan Uthman dan sahabat-sahabat tiap-tiap Jumaat selepas tergelincir matahari . Mengingat hadith-hadith seperti Jabir dan Salamah yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan mengingat pula beberapa para sahabat pernah mengerjakan sebelum tergelincir matahari dengan tidak dibantah oleh sahabat-sahabat yang lain . Tentang hal mengerjakan di awal hari tidak dikerjakan oleh Nabi s.a.w. dan para sahabat .


KATA MUKTAMAD


                Hadith yang berkenaan dengan hal ini dikumpulkan , maka nyatalah bahawa Nabi s.a.w. pernah mengerjakan Jumaat sedikit sebelum tergelincir matahari . Iaitu Nabi s.a.w. ada mengerjakan sebelum tergelincir matahari . Hadith yang menyatakan Nabi bersembahyang sesudah tergelincir matahari , tidak menyatakan ketiadaan boleh kita mengerjakan sebelumnya . Golongan yang memestikan kita kerjakan Jumaat sesudah tergelincir matahari adalah kerana menganggap bahawa Jumaat itu ganti Dzohor . Dengan kita memerhatikan perbuatan Nabi , iaitu ada beliau mengerjakan Jumaat sebelum tergelincir matahari dan kita perhatikan perbuatan sahabat bahawa beliau-beliau itu adalah mengerjakan Jumaat di awal waktu , nyatalah Jumaat itu bukan sekali-kali ganti Dzohor . Sahabat-sahabat itu ialah Abdullah bin Mas’ud , Muawiyah , Jabir , Said bin Zaid dan Saad bin Abi Waqqas .

No comments:

Post a Comment