Alhamdulillah , kami ucapkan kehadrat Allah s.w.t. yang mana dengan taufik dan hidayah-Nya dapat kami menubuhkan blog ini , untuk memberi sumbangan dan rujukan kepada masyarakat Islam di sekitar Malaysia dan dari luar .. Insya Allah Ta'ala ..
Wednesday, 28 May 2014
HUKUM MULAI SOLAT DENGAN TAKBIR
Ali bin Abi Thalib memberitakan : Bahawa telah bersabda Rasulullah s.a.w. (maksudnya) ,
"Anak kunci solat itu suci , pentahrimnya takbir dan pentahlilnya taslim. "
( Riwayat Ahmad , Abu Daud , Termidzi , Syafie dan Ibnu Majah )
Hadith ini menyatakan bahawa suci itu ialah suci daripada hadas , sebagai syarat bagi sah solat . Takbiratul-ikhram , permulaan solat mesti dibuka dengan takbir , " Allahu-Akbar " ( Allah itu Maha Besar ) dan penutupnya dengan salam . Jelas dan tegas hadith ini menyatakan bahawa solat tiada boleh dibuka dengan lain-lain bacaan .
PENDAPAT PARA FUQAHA
Kata Al-Hafidz Ibnu Hajar di dalam 'Fathul-Bari' (di dalam bab mewajibkan takbir ketika memulai solat) : Imam Bukhari mewajibkan takbir di kala solat kerana mengingati Hadith yang di sampaikan oleh Aisyah r.a. , " Adalah Nabi s.a.w. mulai solat dengan takbir. " juga Hadith yang disampaikan oleh Ibnu Umar iaitu : " Aku melihat Nabi s.a.w. memulai solat dengan takbir. " Banyak hujjah-hujjah jamhur ulama yang menegaskan ketiadaan boleh kita mulai solat selain dengan takbir , " Allahu-Akbar " .
Takbir itu menurut pendapat yang banyak ialah hukum atau sendi solat . Menurut pendapat ulama-ulama Hanafiyah ialah merupakan satu syarat . Syafie , Ahmad dan Malik berpendapat bahawa tidak sah solat dengan ketiadaan takbir . Belum dipandang masuk ke dalam solat jika belum bertakbir . Dan takbir itu wajib dengan ucapan " Allahu-Akbar " , tiada boleh dengan lainnya .
KATA MUKTAMAD
Terang dan jelas Hadith yang diterangkan itu , iaitu dimulai solat dengan ucapan " Allahu-Akbar " . Perlu diketahui bahawa Rasulullah s.a.w. menyuruh kita membaca apa yang beliau baca , sebagaimana yang disabdakan : " Sembahyanglah kamu sebagaimana kamu melihat aku sembahyang. "
Allah telah berfirman (maksudnya) :
" Dan apa-apa yang dibawa oleh Rasul maka hendaklah kamu mengambilnya dan yang mana ditegah kepada kamu maka hendaklah kamu jauhinya. "
( Surah Al-Hasyir : 7 )
Nabi s.a.w. tidak pernah membaca 'nawaitu usalli' atau 'usalli fardhu ..... ' Yakni Nabi s.a.w. tiada membaca lafadz niat dan Nabi tiada menyuruh para sahabat membacanya . Lantaran demikian kita berhak minta kepada mereka yang mendakwakan yang Nabi s.a.w. ada membaca atau puterinya ada membaca 'usalli' . Dari manakah berita itu datang ? Selama mana mereka tiada membawa dalil-dalil yang terang maka tetaplah kita katakan itu dusta .
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment